Rūšiuoti ir taromatuose priduoti panaudotas vienkartines bei daugkartines pakuotes jau tapo įprasta, o gyventojų aktyvumas naudojantis pernai vasarį pradėjusia veikti užstato sistema gerokai viršijo bet kokius lūkesčius. Prekybos tinklo IKI duomenimis, į IKI parduotuvėse ir šalia jų įrengtus taromatus gyventojai jau pristatė per 100 mln. vienkartinio ir daugkartinio naudojimo pakuočių vienetų – beveik triskart daugiau nei planuota.
Prekybos tinklo taromatuose surinkta apie ketvirtadalis visų užstato sistemos administratoriui per metus šalyje perduotų vienkartinių plastiko, metalo ir stiklo bei daugkartinio naudojimo stiklo pakuočių.
Didžiausią dalį prekybos tinklo surinktų pakuočių sudarė vienkartinės plastiko pakuotės, kurių per metus perdirbimui atiduota daugiau nei 50 mln. vienetų. Į IKI parduotuvių įrengtus taromatus taip pat pristatyta maždaug 34 mln. vienkartinių metalo bei 5 mln. stiklo pakuočių vienetų. Daugkartiniam naudojimui tinkamų stiklo pakuočių iš viso pristatyta apie 13 mln. vienetų.
Daugiausiai užstato sistemoje dalyvaujančių pakuočių prekybos tinklas pernai surinko vasaros mėnesiais. Tuomet per savaitę į taromatus buvo pristatoma maždaug po 3 mln. daugkartinių ir vienkartinių pakuočių kartu sudėjus. Šiuo metu vidutiniškai per savaitę į IKI taromatus pristatoma po 2 mln. pakuočių.
Prekybos tinklo IKI generalinio direktoriaus Gerard Rog teigimu, pirmieji metai su taromatais prekybininkams buvo nelengvi ir atnešė nemažai naujų iššūkių, tačiau siekis prisidėti prie aplinkai naudingų vartotojų įpročių ugdymo leido įveikti kliūtis ir sėkmingai įgyvendinti būtinus pokyčius.
„Prieš startuojant sistemai tikrai neplanavome surinkti tokių didelių kiekių. Dėl to jau taromatams pradėjus veikti teko imtis papildomų veiksmų, peržiūrėti atsakomybes ir kurti naujas darbo vietas. Susidūrėme ir su pakuočių sandėliavimo vietos trūkumu – tiek pačiose parduotuvėse, tiek logistikos centruose. Turėjome ieškoti galimybių efektyviau išnaudoti turimą plotą ir atlaisvinti papildomas erdves“, – sako G. Rog.
Pasak jo, papildomų rūpesčių kilo ir dėl tvarkos taromatuose ir šalia jų. Įrengimų ir patalpų priežiūrai taip pat teko skirti daugiau laiko ir resursų nei planuota. Be to, papildomai investuota ir į efektyvesnes higienos bei valymo priemones.
Prekybos tinklo vadovas sako, kad per metus sukaupta daugiau patirties, todėl dabar planuoti surenkamos taros kiekius ir paskirstyti darbo krūvį yra lengviau. Taros surinkimo procesas tapo sklandesnis, o gyventojai gali patogiai naudotis plačiu taromatų tinklu.
Šiuo metu užstato sistemoje dalyvauja maždaug ketvirtadalis prekybos tinklo gėrimų asortimente esančių gaminių pakuočių. Į IKI taromatus galima priduoti visas pakuotes, kurios užstato sistemoje dalyvauja privalomai.
Berta Čaikauskaitė
Viešųjų ryšių vadovė