Valstybinių kelių priežiūra jau šiais metais bus perduota vienai valstybės įmonei „Kelių priežiūra“. Susisiekimo ministras Rokas Masiulis sako, kad šių įmonių pertvarka brendo jau seniai, jose buvo daug korupcijos apraiškų.
Puotos, medžioklės ir ginklų kolekcijos
„Ši reforma brendo visą nepriklausomybės laikotarpį, iki šiol jai pritrūko politinės valios. Turime informacijos apie artimų šeimos narių įdarbinimą tose įmonėse, turime Viešųjų pirkimų tarnybos informaciją apie neskaidrius viešuosius pirkimus, matome neefektyvų valstybės turto valdymą, kai iki regiono ribos nuvalomi keliai, o toliau nėra valoma. Kiekvienas regionas gyvena kaip atskira kunigaikštystė, atskira karalystė. Tie dalykai turi keistis, tai nėra moderni Lietuva, turime eiti į priekį ir statyti savo šalį kitais principais“, - antradienį spaudos konferencijoje sakė R.Masiulis.
„Puotos, medžioklės buvo klasikinis šitų įmonių bruožas, net ginklų kolekcijos, nepažymėti prabangūs automobiliai - tai buvo šių įmonių kasdienybė. Tai nedaro garbės susisiekimo sektoriui, nedaro garbės mūsų valstybei“, - pridūrė ministras.
Kasmet kelius prižiūrinčioms įmonėms būdavo skiriama apie 90 mln. eurų, kuriuos, pasak R.Masiulio, jos įsisavindavo neefektyviai.
„Įmonės prižiūri tik savo regioną, tai užkoduoja neefektyvumą. Turime VPT informacijos, kad nuo 2003 metų kelių priežiūros įranga buvo perkama per brangiai, viešieji pirkimai buvo neskaidrūs, valstybė netekdavo daug lėšų. Kita problema - nenuvalyti keliai. Vienas regionas valomas, o kitas regionas to nedaro, todėl vienas regionas vėliau turi atsivežti savo techniką, ir išeina, kad 100 metrų ruože dirba dvi skirtingos technikos grupės“, - sakė susisiekimo ministras.
Pasak jo, opi problema buvo ir kelių ženklinimas - nuo 2006 metų šių darbų atlikta už 60 mln. eurų, o šią sumą po lygiai pasidalino dvi įmonės - „Biseris“ ir „Kasandros grupė“.
Reformą tikisi baigti iki kitų metų
Anot ministro, nauja įmonė bus įsteigta vietoje valstybės įmonės „Automagistralė“ ir 10 regioninių kelių priežiūros įmonių.
„Tikslas padaryti šiemet, kad 2018 metais tokia viena įmonė jau veiktų. Jos valdymo principai bus tie, kurių reikalauja EBPO - dominuojantys nepriklausomi nariai valdyboje, valdybose nebus politinio pasitikėjimo žmonių“, - sakė R.Masiulis.
Anot Susisiekimo ministerijos, centralizavus įmones, bus galima sutaupyti iki 8,5 mln. eurų. Į naują valstybės įmonę bus perkelta visa įmonių valdoma technika ir personalas, o jos būstinė bus ne Vilniuje. Pagal planą kelius valdyti numatoma perduoti Lietuvos automobilių kelių direkcijai.
„Sutaupymai yra paskaičiuoti įvertinus visas regionines kelių įmones, jų veikla ir atradus vienoje ar keliose iš jų efektyvesnį tvarkymosi modelį. Vienos įmonės turi perteklinės įrangos, kitos per brangiai moka už paslaugas. Visa tai sutvarkius galima sutaupyti“, - dėsti R.Masiulis.
Tikisi politinio palaikymo
Ministras pripažino, kad kelių priežiūros sistemos pasipriešinimas reformai bus, tačiau dėl politinio palaikymo pertvarkai jis neabejoja.
„Tikrai esu įsitikinęs, kad politinis palaikymas bus visuose lygiuose, nes reforma yra akivaizdžiai įsisenėjusi, yra daugybė neskaidrios veiklos. (...) Kad sistema priešinsis, tai akivaizdu, niekas nenori atiduoti privilegijų. Politiniame lygyje, esu įsitikinęs, kad palaikymas bus, bet kas sistema priešinsis, nenorės, kas iš to pelnėsi, skanaus kąsnio atiduoti, be abejo, tikrai sulauksime kritikos“, - sakė R.Masiulis
Valstybės valdoma bendrovė „Automagistralė“ ir 10 regioninių kelių priežiūros įmonių pirmąjį 2016 metų pusmetį gavo 37,391 mln. eurų pajamų - 0,3 proc. daugiau nei 2015 metų sausį-birželį, kai jos buvo 37,261 mln. eurų. Įmonių normalizuotas grynasis pelnas (eliminavus turto mokesčio įtaką) per metus sumažėjo 5,7 proc. iki 1,799 mln. eurų.
Autorius: Mindaugas Samkus
Vilnius, vasario 28 d. (BNS).
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.