Privalomąją transporto priemonių techninę apžiūrą atliekančių įmonių nuostatos apriboja klientų galimybes apginti savo interesus, sudaro sąlygas priimti šališkus sprendimus, ketvirtadienį pranešė Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT).
Atlikusi transporto priemonių privalomosios techninės apžiūros rezultatų apskundimą reglamentuojančių teisės aktų antikorupcinį vertinimą, STT nustatė, kad Lietuvos transporto saugos administracijos patvirtinto aprašo nuostatų dalis, pagal kurią skundai dėl kontrolierių sprendimų įmonėse privalo būti nagrinėjami vadovaujantis šio teisės akto nuostatomis, nedera su aukštesniojo lygmens teisiniu reglamentavimu. Pagal jį tokią tvarką privalo nustatyti ir įgyvendinti techninę apžiūrą atliekančios įmonės.
Anot tarnybos, šio aprašo nuostatos gali būti interpretuojamos daugiaprasmiškai, apribojant transporto priemonių valdytojų galimybes apginti savo teisėtus interesus bei sudaro sąlygas įmonėje priimti neobjektyvius ir šališkus sprendimus.
STT vertinimu, šiuo metu nustatytas techninę apžiūrą atliekančių įmonių teisinis reglamentavimas sudaro sąlygas taikyti skirtingą skundų nagrinėjimo praktiką, kuri gali būti palanki korupcijos rizikos veiksnių pasireiškimui. Tai pagrindžia ir antikorupcinio vertinimo išvadoje dėl bendrovės „Tuvlita“ patvirtintos Klientų skundų nagrinėjimo tvarkos pateiktos antikorupcinio pobūdžio pastabos.
STT korupcijos prevencijos specialistai neigiamai pasisako dėl aprašo nuostatų, pagal kurias skundą dėl kontrolieriaus sprendimo transporto priemonės valdytojas privalo pateikti neišvykdamas iš techninės apžiūros atlikimo vietos.
Pasak pranešimo, techninės apžiūros procedūrų specifiškumas reikalauja specialiųjų žinių ir patirties, todėl toks reikalavimas apriboja transporto priemonių valdytojų galimybes apginant savo teisėtus interesus kreiptis į kompetentingus ir nešališkus subjektus.
STT taip pat kritiškai vertina nuostatas, pagal kurias pakartotiname transporto priemonės patikrinime privalo dalyvauti techninę apžiūrą atlikusios įmonės vadovas (kadangi tai atskirais atvejais fiziškai padaryti gali būti sudėtinga, o pats vadovas kontrolieriaus kvalifikacijos gali ir neturėti) bei techninę apžiūrą atlikęs kontrolierius, kuris yra tiesiogiai suinteresuotas skundo nagrinėjimo rezultatais.
Tarnyba neigiamai vertina ir aprašo nuostatas, pagal kurias Lietuvos transporto saugos administracijoje sudaryta komisija nagrinėja skundus, kai transporto priemonės valdytojas nesutinka su skundo nagrinėjimo techninės apžiūros įmonėje rezultatais.
Anot tarnybos, atkreiptinas dėmesys, kad aprašu nenustatomi kvalifikaciniai reikalavimai tokios komisijos nariams, todėl jos priimti sprendimai gali būti neobjektyvūs ir neužtikrinantys transporto priemonių valdytojų teisėtų interesų apsaugos.
STT antikorupciniu požiūriu įvertinusi bendrovės „Tuvlita“ patvirtintą Klientų skundų nagrinėjimo tvarką nustatė, kad jos taikymas gali sudaryti sąlygas korupcijos rizikos veiksnių pasireiškimui. Be to, tvarka numato žodinę skundų nagrinėjimo galimybę, tačiau jos procedūrų nekonkretizuoja, todėl tai gali sudaryti sąlygas sprendimus priimančių subjektų korupcijai.
Tarnybos nuomone, tais atvejais, kai ši tvarka būtų taikoma kartu su Lietuvos transporto saugos administracijos priimtu aprašu, galima rizika dėl transporto priemonių valdytojų teisėtų interesų neužtikrinimo.
Antikorupciniu požiūriu neigiamai įvertintos ir nuostatos, pagal kurias įmonės vadovas pats sprendžia kas ir kokia apimtimi nagrinės skundus, todėl sprendimą priimančiam asmeniui suteikiama diskrecija, galinti lemti nepagrįstų sprendimų priėmimą.
BNS nuotrauka
Informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo neleidžiama.